la question maintenant est:
quelle marque a prendre et éviter pour graver les puces ?
merci , ""une traduction du site moate ( merci a TurboR
)
2Timer
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Le 2Timer est un excellent outil utilisé par tous ceux qui ont besoin de plusieurs cartes de carburant d'une seule puce. De bons exemples sont ceux qui utilisent Nitrous ou qui utilisent généralement deux types de carburant différents. (Carte I.E. Race Gas par rapport à la carte Pump Gas)
Création d'un BIN pour le 2Timer
Nous avons beaucoup de questions à poser, alors nous avons décidé de rédiger un article pour aider les gens. Supposons que vous ayez une situation facile et que vous essayez simplement de créer un morceau Race Gas pour votre véhicule. Nous allons également supposer que vous avez vos deux fichiers BIN d'origine dans un dossier facilement accessible sur votre ordinateur. Par souci de simplicité, disons que ces deux morceaux ont été produits avec CROME. Donc, vous devriez avoir 2 fichiers, chacun de taille 32 768 octets, ou 32 Ko pour faire court. Vous devez combiner ces fichiers dans un fichier de 64 Ko.
Malheureusement, CROME n'a pas cette capacité. Cependant, TunerPro le fait.
Télécharger les ici.
Il existe un module autonome dans TunerPro appelé Bin Stacker.
Outils-> Bin Stacker / Splitter
Tuner Pro: Bin empileur
Dans le Bin Stacker, il y a quelques options plutôt cryptiques:
Taille de la corbeille: C'est la taille de la mélodie. Typiquement 32KB (pour Honda)
Chip Size: C'est la capacité de la puce. 64 Ko (en supposant que vous utilisez un SST 27SF512)
Taille de bloc: Ceci est utile si vous mettez deux morceaux de 16 Ko sur une puce de 64 Ko, mais vous avez besoin du deuxième morceau de 16 Ko pour commencer à mi-chemin de la puce. Réglez la taille du bloc à 32 Ko et il commencera à écrire le deuxième morceau à la marque 32 Ko. Si vous le faites sur une Honda, sélectionnez 32 Ko.
Pour le 2Timer, Pos 1 est la valeur par défaut, et Pos 0 est la carte qui est sélectionnée lorsque vous mettez à la terre le fil sortant de l'unité 2Timer.
En utilisant le bouton Parcourir, vous serez en mesure de mettre vos deux morceaux dans leurs positions appropriées, et en cliquant sur Stack, vous serez en mesure de créer un fichier que vous pouvez graver sur une puce.
En utilisant le logiciel Flash N Burn, vous pourrez graver ce fichier sur votre puce SST 27SF512.
Autre procédure
Lorsque vous utilisez le 2Timer pour basculer entre deux programmes 32k, vous devez programmer la puce directement (pas via le 2Timer). En supposant que vous utilisez la puce 27SF512, vous pouvez programmer deux positions.
1.Tout d'abord, insérez la puce 27SF512 dans le programmeur BURN1 et effacez-la, suivie d'une vérification en blanc.
2. Charger le premier programme du fichier dans le tampon du programme FlashBurn.
3.Pour le premier programme (interrupteur ouvert pour sélectionner), programmez la puce en utilisant l'adressage de puce de 8000-FFFF, adressage tampon de 0000-7FFF. Après le cycle de programmation, effectuez une étape de vérification.
4.Chargez le second programme du fichier dans le tampon.
5.Pour le second programme (mise à la terre du fil du commutateur), utilisez l'adressage de puce 0000-7FFF et le même adressage de tampon que précédemment. Encore une fois, vérifiez après cette étape. NE PAS EFFACER LA PUCE AVANT DE PROGRAMMER UNE SECONDE FOIS
6. C'est tout! Vous pouvez passer le fil à la terre pour sélectionner l'adresse de la puce «inférieure»
Ce petit bijou se branche dans votre prise à 28 broches qui prend normalement un 27C128 ou 27C256. Il a un fil unique qui s'en détache. Mettez une puce 27SF512 à l'intérieur, et passez le câble à la terre du châssis pour basculer entre deux programmes distincts! Livré avec une puce 27SF512.
Guide montage :
2Timer
Lorsque vous utilisez le 2Timer pour basculer entre deux programmes 32k, vous devez programmer la puce directement (pas via le 2Timer). En supposant que vous utilisez la puce 27SF512, vous pouvez programmer deux positions. 1) Tout d'abord, insérez la puce 27SF512 dans le programmeur BURN1 et effacez-la, suivie d'une vérification à blanc. 2) Chargez le premier programme du fichier dans le tampon du programme FlashBurn. 3) Pour le premier programme (commutateur ouvert pour sélectionner), programmez la puce en utilisant l'adressage de puce de 8000-FFFF, adressage de tampon de 0000-7FFF. Après le cycle de programmation, effectuez une étape de vérification. 4) Charger le second programme du fichier dans le tampon. 5) Pour le deuxième programme (mise à la terre du fil du commutateur), utiliser l'adressage de puce 0000-7FFF et le même adressage de tampon que précédemment. Encore une fois, vérifiez après cette étape. C'est tout! Vous pouvez mettre le fil à la terre pour sélectionner l'emplacement d'adressage de la puce «inférieure».
Programming Chips Using Offsets
Product Pages: APU1, BURN1, BURN2, F2A, F3, G1, G2-0.45, G2-0.60, G2X, G3, G4, G5, GP1, GP3, GX, HONDA1, HONDAKIT, NISSAN_2CHIP
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Categories: All Articles, How Tuning Works, Troubleshooting
Introduction
If you’re completely new to burning chips, you may want to take a look at the Beginners’ Guide before reading the rest of this article. You will probably still need to read this guide in order to choose the correct programming parameters unless you’re in the situation where you’re programming a chip that is the exact same size as the chip you are replacing. Programming chips with offsets comes into play in two situations:
1. If the chip you are programming is of a larger capacity than the binary file you are putting on it, you need to use an offset to ensure the tune ends up in the right spot on the chip.
2. Switching adapters which hold multiple programs require the use of offsets to fit multiple programs on a single chip for a switching adapter.
Both of these cases will be covered in this article.
Chip Offsets With a Single Tune:
We’re going to assume you have either TunerPro or Flash n Burn open at this point and the chip physically oriented correctly. If you need help with this, look at the Beginners’ Guide before continuing. We will be selecting the correct buffer and chip addressing to ensure the chip is burned properly and can be used.
When in the software:
1. Select the type of chip you’ll be programming from the drop-down menu. This will likely be either the AT29C256, 27SF512, AT90F040 or Moates J3 adapter (F3/F3v2).
2. Pick the ‘Load file to buffer’ option, and navigate to the file you want programmed on the chip. Select it, and it will be loaded to memory on the PC. Take note of the file size indicated in the message window. (You can typically “hover” over the filename before opening it and Windows will pop up an information box iwth the file size) It will likely be one of five sizes: 4k, 16k, 32k, 56k or 64k bytes.
o The file you have loaded will determine your buffer addressing (start/end)
o 4k byte = 0000/0FFF
o 16k byte = 0000/3FFF
o 32k byte = 0000/7FFF
o 56k byte = 0000/DFFF
o 64k byte = 0000/FFFF
3. In the top right part of the window you will see the Chip Addressing offset values that need to be changed. The buffer addressing along with the chip size will determine what offsets you need to use. (Flash n Burn usually automatically selects sane offsets based on your chip type and file size in order to place your buffer at the end of the chip, where it usually belongs.)
The following table summarizes what offsets you need to use depending on chip used and file size:
File Size Chip Buffer Start -> End Chip Start -> End
4k (4096) AT29C256 000000 -> 000FFF 007000 -> 007FFF
16k (16384) AT29C256 000000 -> 003FFF 004000 -> 007FFF
32k (32768) AT29C256 000000 -> 007FFF 000000 -> 007FFF
4k (4096) 27SF512 000000 -> 000FFF 00F000 -> 00FFFF
16k (16384) 27SF512 000000 -> 003FFF 00C000 -> 00FFFF
32k (32768) 27SF512 000000 -> 007FFF 008000 -> 00FFFF
56k (57344) 27SF512 000000 -> 00DFFF 002000 -> 00FFFF
64k (65536) 27SF512 000000 -> 00FFFF 000000 -> 00FFFF
4. While the correct values are often selected, you can manually enter them. For a single-tune single-chip scenario, you generally want the buffer (or file content) to be placed at the ‘end’ of the chip.
To do this manually:
o Ensure Buffer Addresses are correct for the file size you have loaded.
o Adjust the Chip Addressing start value and end value until the end value is the maximum value for the chip AND buffer address values are correct.
o A short list of common chip addressing settings:
64k bin: 000000 start 00FFFF end ( SST27SF512 chip )
32k bin: 008000 start 00FFFF end ( SST27SF512 chip )
16k bin: 00C000 start 00FFFF end ( SST27SF512 chip )
4k bin: 00F000 start 00FFFF end ( SST27SF512 chip )
56k Ford EECIV bin: 032000 start 03FFFF end ( Ford F3 chip )
256k Ford EECV bin: 000000 start 03FFFF end ( Ford F3 chip )
112k Ford EECV bin: SPECIAL need other software ( Ford F3 chip )
216k Ford EECV bin: SPECIAL need other software ( Ford F3 chip )
BEB files CANNOT be programmed with FnB / TP. Must program using Binary Editor
eBIN file CANNOT be programmed
5. Once you are satisfied with the offsets, perform a normal Erase/Blank/Program/Verify cycle! Consult the Beginners’ Guide for more information.
Using Switching Adapters:
Using our switching adapters (G2X, G3, GX, TwoTimer, F3, F3v2,F8) requires programming chips using offsets of making “stacked” bin files. Switching adapters use chips that are larger than an ECU requires, allowing the extra space to be used for multiple programs. The “extra” space gets divided up into chunks, each of which can store an individual tune. There are two approaches to creating proper chips for use with switching adapters, both equally valid:
1. Lump all tune files together on your PC into one bin file “stacked” which is the same size as the chip, program chip at once.
o The “Bin Stacker/splitter” function in TunerPro can be used to prepare a single file from a group of tunes. (You can also use a hex editor or other tool)
o This “stacked” file contains all the tunes and can then be programmed like a “normal” file using TunerPro, Flash n Burn, etc.
o “Normal” programming cycle: Erase, Blank check, Load tune/buffer, Program chip, Verify.
o Entire chip gets programmed at once, all tunes for the ECU get programmed on the chip in one operation as part of the “stacked” file.
o Requires preparation of new “stacked” file and reprogramming of entire chip if any individual tune changes.
2. Program the chip multiple times, once for each tune, different small selected area of chip Program/Verify cycle instead of whole chip.
o Instead of relying on a program to create a “stacked” file, knowledge of chip addressing is used to place tunes at correct places within a chip.
o Programming cycle changes slightly: Erase, Blank check happens at very beginning of cycle ONLY ONCE. Does NOT happen before every Program/Verify operation, like normal.
o Erase/Blank is followed by multiple Program, Verify operations. Each operation is for one tune. Each operation will have different start/end addresses which are a portion of the chip.
o Does NOT require preparing any special files in advance – uses the same bin files which would be used for single-tune programming.
o If you want to chance a tune which is already programmed, the entire chip must be erased and all tunes individually reprogrammed.
As a rule of thumb, tunes start at the end of the chip and count down. i.e. “Tune 0” is in the highest addresses on the chip, or the top slot in a stacked bin. “Tune 1” will be the next lower slot. Some adapters have chips which can hold more tunes than there are address lines for switching.
Each switching adapter we sell has different numbers of available slots, slot sizes and corresponding chip addresses start/end:
• G2X: 27SF512 chip (00000/0FFFF), 16x 32kbit/4kbyte slots on chip:
1. F000/FFFF
2. E000/EFFF
3. D000/DFFF
4. C000/CFFF
5. B000/BFFF
6. A000/AFFF
7. 9000/9FFF
8. 8000/8FFF
• G3: 29F040 chip (000000 / 07FFFFF), 16x variable size slots, Ex remote required, addressing varies according to settings on adapter
• GX: 29F040 chip (000000 / 07FFFFF), 16x variable size slots, Ex remote required
• TwoTimer: 27SF512 (00000/0FFFF), 2x 256kbit/32kbyte slots, idles in “high position”
1. 8000/FFFF
2. 0000/7FFF
• F3 (version one): special case. stacking NOT possible. Program chip twice, manually change state of switching pin during programming.
• F3v2: special case. (???) stacking NOT easy. Program chip multiple times, manually change state of switch during programming.
• F8: special case. Use F8 device utility to prepare and program tunes.